Fredag 9. mai stilte medarbeidere over hele Frydenbø-konsernet opp i sine favorittfotballtrøyer for å markere Fotballtrøyefredag, den årlige innsamlingsaksjon til inntekt for Barnekreftforeningen. Med både synlig engasjement og økonomisk støtte, viser Frydenbø nok en gang sitt samfunnsansvar i praksis.
Hovedbilde: Frydenbø Group og Frydenbø Eiendom på hovedkontoret på Damsgård. Foto: Frydenbø
Et fargerikt fellesskap for en felles kamp
Fotballtrøyefredag har blitt en folkelig og sterk markering for barn og familier som rammes av kreft. Medarbeidere i Frydenbø stilte opp med trøyer fra både lokale, nasjonale og internasjonale lag, og delte bilder og budskap i sosiale medier under emneknaggen #fotballtrøyefredag.
– Dette handler ikke om hvilket lag du heier på, men om å stå sammen for en viktig sak. Denne dagen tar vi på oss fotballdrakt for å vise støtte til barn og unge rammet av kreft, og samle inn penger til livsviktig forskning.
Vi stolte av å støtte Barnekreftforeningen, sier konsernsjef Åsmund B. Heen i Frydenbø Group, for anledningen ikledd Liverpool-drakt.
Egen innsamlingsaksjon – takknemlige for engasjementet
Frydenbø opprettet også en egen Spleis, der ansatte og andre engasjerte kunne bidra. I løpet av uken ble det samlet inn 18 650 kroner til Barnekreftforeningens arbeid, og engasjementet har vært stort på tvers av konsernets ulike selskaper og lokasjoner.
– Vi er svært takknemlige for alle bidrag. Det er rørende å se hvordan ansatte stiller opp - ikke bare med fotballtrøyer, men også med bidrag til spleisen. Dette viser at verdiene våre lever i hverdagen, sier HR-direktør Eva Fonn Alsaker, som fikk låne en ekte landslagsdrakt for anledningen.
Bilde: Status på Frydenbøs spleis den 12. mai 2025.
Gir både oppmerksomhet og midler
Midlene som samles inn går til livsviktig forskning, støtte til familier i en krevende situasjon og tiltak som gir håp og livskvalitet til barn som rammes av kreft.
– Som selskap ønsker vi å bidra der vi kan gjøre en forskjell. Fotballtrøyefredag kombinerer engasjement, fellesskap og en god sak på en måte som treffer oss. Det er lavterskel å delta, men betydningen er stor, sier Alsaker, som skryter av engasjementet på Frydenbøs mange lokasjoner rundt om i landet.
Frydenbø Bil Molde har entusiastisk stilt opp på fotballtrøyefredag i flere år, og var en god gjeng i fargerike drakter. De melder om god stemning på jobb hele dagen!
Bilde: Frydenbø Bil Molde stilte sterkt på fotballtrøyefredag 2025.
Vi møtte også flere kunder i fotballdrakt denne dagen, det var veldig gøy å se at så mange engasjerte seg!
Også Zeekr fikk oppleve et ekstra engasjement, blant annet når en kunde kom forbi og sa; "jeg kjøper bil hos HAN!" og pekte på salgssjef hos Zeekr Bergen, Daniel Heggheim Nilsen. Det var åpenbart en Manchester United fan som var ute for å kjøpe seg ny bil.
Bilde: Zeekr hos Frydenbø Bil på Kokstad.
– Barn som rammes av kreft gjør inntrykk, sier Heggheim Nilsen alvorlig. Å ta på seg en trøye er en liten handling, men den kan symbolisere håp og støtte. – Som fotballinteressert er det fint å kunne bruke noe jeg bryr meg om til å vise omtanke. Hvis det kan bety noe for noen, er det verdt det.
Hos Frydenbø Forward på Hanøytangen så Hygge-komiteen en perfekt anledning til å til å skape samhold, ha det litt hyggelig sammen og samtidig støtte en veldig god sak. Benedicte fra komiteen forteller at de pyntet kantinen med fotballservietter, ballonger og fotballdrakter, bakte kake og serverte brus, vafler og popcorn, samt arrangerte quiz, til stor entusiasme blant kollegaer.
Sammen med resten av komiteen, Cathrine, Kristian og Vegard er hun strålende fornøyd med engasjementet og rapporterer om god stemning hele dagen.
Frydenbø Forward på Hanøytangen | Video: Bjarte Knudsen
Del av Frydenbøs verdigrunnlag
Samfunnsansvar og engasjement er en naturlig del av Frydenbøs verdigrunnlag. Gjennom støtte til lokale initiativer, nasjonale aksjoner og veldedige formål ønsker konsernet å bidra til et inkluderende og bærekraftig samfunn.
– Vi tror på kraften i fellesskap, enten det er på arbeidsplassen eller i møte med utfordringer større enn oss selv. Derfor støtter vi både våre ansatte og viktige formål som dette, avslutter Heen.
For mer informasjon, ta kontakt med;



