Påbud om redningsflåter

Skrevet av Susann Solheim Gjerløw | Oct 15, 2021 10:00:00 AM

I 1951 fikk Frydenbø uventet drahjelp fra Sjøfartsdirektoratet. Det ble vedtatt at alle fartøyer over 200 bruttoregistertonn skulle ha redningsflåter, og bedriften kunne dermed gå i gang med en stadig økende produksjon av de anerkjente Frydenbøflåtene.

I første omgang ble flåtene produsert med flyteanker av stålplater, siden av aluminium. Ytterligere noen år senere ble dette byttet ut med glassfiberarmert polyesterplast. Også de påbudte flyteapparatene for norske og skandinaviske fartøyer ble produsert i plast. 

Reidar M. Hess i Østlandske Maskin ble ansatt som Frydenbøs første agent. Hans jobb var å selge tannstangs styreapparater, flyteapparater og senere hydrauliske styremaskiner. Agenten skulle opprinnelig dekke Sør-Norge, men salgsområdet ble senere utvidet til Sverige og Vest-Tyskland.

Interessert i å lære mer om Frydenbøhistorien?