Artikler

Les mer om våre ansatte, forretningsområder, samarbeidspartnere og bedriftsnyheter.
Pil Se alle artikler

Terje Waagenes

265675_XC60_Inscription_in_Pine_Grey_metallic_1920Terje Waagenes forteller om sin reise i bilbransjen og avslutningsvis en refleksjon om hvorfor mennesker alltid vil trumfe maskiner.

Terje Waagenes 

Salgsdirektør  i  Frydenbø Nybil  med utvidet merkeansvar for Volvo, Kontorsted Åsane

Jeg heter Terje Waagenes og har jobbet som bilselger, salgssjef og nå Salgsdirektør for Frydenbø Nybil i Bergen i litt over 9 år, og fikk nylig et utvidet merkevareansvar for Volvo. 

Terje Waagenes Salgsdirektør Frydenbø NybilDet hele startet med en sommerjobb i bilbransjen i 1994, og jeg har siden det hatt ulike roller i bransjen. Som salgssjef har jeg ansvar for tilrettelegging av salg og kjøp, samt å sikre gode resultater på våre bilsentre. En typisk arbeidsdag for meg består av en del møtevirksomhet, enten det er med våre bilselgere eller markedsavdelingen, hvor utvikling og forbedring av kundereisen settes i fokus.

Å jobbe på bilsenter er først og fremst veldig kjekt. Frydenbø er en tradisjonsrik bedrift, med en solid og god grunnmur av gode verdier, noe som gjør det til en sikker plass å være. En får oppleve kontakten med kunden ansikt til ansikt, og får muligheten til å møte mange forskjellige mennesker. Det er mye følelser rundt en bil, både i henhold til sikkerhet og utseende, og det er her det er kjekt å kunne hjelpe kunden med å finne ut hva som passer best.  

"Frydenbø er en tradisjonsrik bedrift med god grunnmur, noe som gjør det til en sikker plass å være"

Bilsentre er et sted hvor kunden er i fokus på alle områder, noe som naturligvis preger miljøet og kulturen på arbeidsplassen. Frydenbøs overordnede verdier er noe man merker sitter godt støpt i våre ansatte, det å være ærlig, entusiastisk og ansvarlig både i forhold til kunder og medarbeidere. Dette verdisettet er noe jeg mener setter grunnlag for gode vekstmuligheter i kombinasjon med et godt resultat, oppnåelse av delmål og målsettinger, og det å ha gode strategier for gjennomføring.

"Frydenbøs overordnede verdier, ærlig, entusiastisk og ansvarlig sitter godt støpt i våre ansatte"  

Som aktør i bilbransjen ser man i dag at man er inne i et nytt skifte i forhold til den økende delingsøkonomien. Det å eie en bil er ikke like viktig for alle lenger, spesielt for kommende generasjoner. Bil er også et segment under drastisk endring, hovedsakelig med tanke på miljø. Som bilforhandler er det svært viktig for oss i Frydenbø å ha en tydelig miljøprofil, og ikke minst at våre samarbeidspartnere, små som store, også har det. Kundene våre er opptatt av avtrykk. Viktigheten av at vi som forhandler, og Volvo som en av våre leverandører viser et tydelig samfunnsansvar er kritisk for fremtidig drift.  

En god historie

For en stund siden sitter jeg med en av mine mange gode kunder, og ser på en mulig fornyelse på bilfronten. Praten går løst og fast, og vi har funnet både bil og farge. Det er viktig å nevne at å selge bil ikke kun handler om fakta om lengder og bredde, form og farge. Det er relasjonen og samspillet mellom selger og kunde som skaper varige vennskap og langsiktige relasjoner.

Vi kommer inn på at kunden hver jul har solgt juletrær fra gården sin, og praten er innom gårdsdrift og lignende. Spørsmålet kommer opp om hvordan det går hos meg. Jeg har et småbruk i Alver kommune på Radøy, og han spør om ikke jeg kunne tenke meg å kjøpe noen trær som hobby. Det ender slik at jeg kjøper femti edelgraner med opsjon på femti til neste år. De første femti skal plantes i mai. Kunden kjøper bil og får den til samme tid.

Vi har en felles relasjon som går begge veier, og ikke minst så har vi nå et vennskap som jeg setter høyt. Moralen er at maskiner ikke har erstattet det faktum at mennesker fremdeles liker mennesker.

profil

Ola Nordmann

Tittel

Frydenbø AS

eksempel@epost.no