Artikler

Les mer om våre ansatte, forretningsområder, samarbeidspartnere og bedriftsnyheter.
Pil Se alle artikler

Selvlært båtekspert

Nordkapp Grand Coupe ved et berg i solnedgang

Petter Wilhelmsen er verksmester i Frydenbø Marine på Borgenhaugen i Sarpsborg, og sørger for at driften på verkstedet flyter godt. Han forteller om hvordan en arbeidsdag kan se ut og om en god kundehistorie. 

Selvlært i faget 

Petter er en ordentlig gledesspreder fra Sarpsborg, og har arbeidet med båt store deler av sitt voksne liv. Han har mye erfaring og bred kunnskap om merkene Nordkapp og Sting, som et resultat av lang fartstid i fritidsbåtbransjen. Han har jobbet i Nordkapp lenge, og ble også med videre da Frydenbø kjøpte selskapet i 2019, etter mange år med godt samarbeid. 

- Jeg begynte å jobbe i Nordkapp for første gang da jeg var rundt 20 år gammel. På den tiden var det ikke mange muligheter for å utdanne seg innen "båtfag", eller for å spesialisere seg på reparasjon og vedlikehold av fritidsbåter. Derfor er jeg stort sett selvlært innenfor faget, forteller Petter. 

Gjennom tiden i Nordkapp har han hatt ulike roller på verkstedet, og påpeker at kunnskapen han har i dag har utviklet seg gradvis på reisen. 

- Jeg har jobbet med mye forskjellig innenfor fritidsbåtbransjen opp gjennom årene. Blant annet med støpning av båt, glassfiberjobb og flere år som servicetekniker. Noen opphold fra Nordkapp har jeg hatt, da jeg tok høyskolestudier og reiste, i tillegg til at jeg jobbet hos en annen båtleverandør i Sarpsborg. Likevel har jeg holdt tråden med Nordkapp hele veien. I 2018 gikk jeg inn i stillingen som verksmester, og stortrives fortsatt med det i dag, smiler han. 

 

Petter Wilhelmsen2

Fra mail til motormontering 

Frydenbø Marine opererer hovedsakelig mot båtforhandlermarkedet som produsent av Nordkapp og Sting, og distributør av Zodiac. Dersom tekniske problemer oppstår hos forhandler, fungerer verkstedet som support. En typisk arbeidsdag for Petter starter gjerne med en kopp kaffe foran skjermen, med gjennomgang av henvendelser på mail. Deretter tar han turen til verkstedet for å gå løs på dagens praktiske oppgaver. 

- En båt har mange deler og komponenter som skal fungere sammen, og det tekniske er komplekst. Med jevne mellomrom møter vi på vanskelige utfordringer, men vi arbeider mye med Nordkapp og Sting og kjenner merkene særs godt. Jeg synes det er motiverende og kjekt å drive support for forhandlernettverket vårt, og sørge for at alle er fornøyde. Å være en problemløser som får ting til å gå rundt er gøy, smiler Petter. 

- På verkstedet er arbeidsdagen variert og vi løser oppgaver som motormontering, bytting av vindskjermer, feilsøking på motorer, propelltesting, eller funksjonstesting av båter etter vedlikehold. Tidvis bidrar vi også med rigging til båtmesser eller til testing av nye modeller. Jeg synes det er veldig spennende å være med på utvikling av nye båtmodeller. Hos oss er verkstedet en viktig bidragsyter i slike prosesser, sier han. 

 

Julegave fra en fornøyd kunde

Verkstedet har lite kontakt med privatmarkedet, men i spesielle tilfeller dukker det opp saker hvor sluttkunde har behov for ytterligere servicehjelp. Da tar verkstedet over, utbedrer og reparerer så godt de kan.

- Å løse komplekse problemer synes jeg er utrolig spennende. I saker hvor privatkunders båter kommer til oss er vi nøye med å sørge for god kommunikasjon. Det er også viktig at vi er imøtekommende slik at alle parter blir hørt og forstått. Noen ganger kan den minst fornøyde kunden bli den beste ambassadøren, fordi de har fått god behandling og hjelp, forteller Petter. 

For mange år siden hadde verkstedet en sak hvor en privatkunde var misfornøyd. Båten kom til verkstedet, og ble utbedret så godt som råd. Dette resulterte i at kunden ble så fornøyd med hjelpen han fikk, at han gav verkstedet konfekt til jul i fem eller seks år etterpå.

- Et fint eksempel på en som har endret holdning etter god service. Jeg tror det er en av grunnene til suksessen som Nordkapp har oppnådd. Vi har alltid vært nøye med å støtte forhandlernettverket, og hjelpe til med å løse problemer, avslutter Petter. 

 

Petter Wilhelmsen er en ekspert på Nordkappbåtene både når det gjelder avansert teknisk arbeid, men også innen bruk og vedlikehold. På Nordkapp Boats YouTube-kanal kan du finne nyttige infovideoer og tips, med god veiledning fra Petter. 

Se alle videoene fra Nordkapp Boats her

 

 

profil

Ola Nordmann

Tittel

Frydenbø AS

eksempel@epost.no