Artikler

Les mer om våre ansatte, forretningsområder, samarbeidspartnere og bedriftsnyheter.
Pil Se alle artikler

Frydenbø ny partner i One Ocean Havbyen Bergen

Åsmund - fotograf Trude Brun Wilhelmsen-4049

Vi i Frydenbø er stolte av å støtte One Ocean Havbyen Bergen og ser frem til et fruktbart samarbeid som vil styrke vår felles innsats for bærekraftig verdiskaping.

Bilde: Åsmund Bjørndal Heen / fotograf Trude Brun Wilhelmsen 

Frydenbø Group er ny partner i One Ocean Havbyen Bergen

 One Ocean Havbyen Bergen er et partnerskap bestående av aktører fra næringsliv, akademia og det offentlige med fokus på bærekraftig verdiskapning, kunnskap og forskning knyttet til havet.

FN har slått fast at bærekraftig utvikling av verden ikke er mulig uten rene og rike hav. Prosjektet knytter seg derfor opp mot bærekraftsmål nummer 14, "Livet i havet" med formål om å bli et eksempel til etterfølgelse for andre nasjoner når det kommer til å løse problemer knyttet til hav, klima og bærekraftig utvikling.

-Sammen kan vi oppnå mer og bidra til en positiv utvikling for både vår region og vårt havmiljø. Dette er et viktig prosjekt for fremtidig utvikling, men for oss i Frydenbø betyr det også bevaring av våre maritime tradisjoner, sier konsernsjef i Frydenbø Group, Åsmund Bjørndal Heen.

 

One Ocean_Partner Logo_Final RGB-1

 

En lang, maritim historie

Frydenbø ble etablert med AS Frydenbø Slip og Mek Værksted AS på Damsgård i 1916. Siden den gang har konsernet etablert virksomhet innenfor bil, industri, marin virksomhet og eiendom. Konsernet har nærmere 1000 ansatte. Frydenbøs misjon er «Verdiskapning gjennom generasjoner» –  med hovedkontor i Bergen.

Frydenbø Industri er også blant landets fremste leverandører av produkter og tjenester til marin og landbasert industri, og bidrar blant annet til elektrifisering av båter med deres egenutviklede fremdriftssystem; Dual Drive-hybridløsning.

Frydenbø Eiendom utvikler og forvalter næringseiendom, og leverer kontorlokaler til en rekke bedrifter, blant annet på Damsgård. Historisk har området vært et viktig knutepunkt for skipsbygging, sjøtransport og handel, og spilte en avgjørende rolle i å forme Bergens maritime identitet.

Sjøen som livsnerve

Den sterke tilknytningen til sjøen har vært selve livsnerven for Frydenbø fra starten, og sitter fremdeles sterkt i selskapet nå som de jobber for å videreutvikle dette viktige området. Frydenbø Eiendom har langsiktige planer for Indre Laksevåg og jobber aktivt med å påvirke utviklingen til det beste for innbyggerne og samfunnet på Damsgård. Å gjøre sjølinjen tilgjengelig for alle vil være et viktig mål i utviklingen.

 

Helene Myking er kommunikasjons- og merkevareansvarlig i Frydenbø Group. Foto: Trude Brun Wilhelmsen

Bærekraft - en forutsetning

- Bærekraft er en forutsetning for å drive langsiktig forretning, og langsiktighet har vært viktig for Frydenbø siden oppstarten i 1916. Vi er bevisst vårt ansvar og fotavtrykket vi etterlater oss, og jobber spesifikt med bærekraftsmål i alle våre delkonsern og det gjennomføres jevnlige vurderinger av hvilke av FN’s bærekraftsmål vi vil prioritere basert på vurderinger av vesentlighet, gjennomføringsevne og påvirkningskraft, sier Helene Myking, kommunikasjons- og merkevaresansvarlig i Frydenbø Group.

Frydenbø har mange kunder innenfor marin og maritim virksomhet. -For oss er det naturlig at vi kjenner ekstra på ansvaret om å bidra med det vi kan inn mot “livet i havet”, sier Myking. - Vi har tro på at vi vil lære mye av fellesskapet, og partnerne som jobber med å sikre bærekraftig verdiskaping, kunnskap og forskning knyttet til havet, legger hun til.

Frydenbø vil bidra aktivt til en bærekraftig utvikling, og jobber med bærekraft innenfor alle sine virksomhetsområder. De er alltid på utkikk etter engasjerte medarbeidere og samarbeidspartnere som deler de samme verdiene.

Viktig engasjement

- For oss i Frydenbø er det viktig å støtte opp under et lokalt, viktig engasjement som One Ocean Havbyen Bergen. Vi er et Bergensbasert selskap med røtter innenfor det maritime og mye av vår virksomhet knyttet til  marin og maritim virksomhet, og ønsker naturligvis å stille oss bak dette partnerskapet. Vi har stor tro på at vi står sterkere sammen, og at vi i fellesskap kan oppnå mer, og ikke minst at det mangfold av partnere kan gi oss nye, spennende kontakter. Vi ser også frem til One Ocean Week 2025, det er et verdifullt arrangement for byen, avslutter Myking.

Les mer om One Ocean Week, 5.-11. april 2025 her. 

 

For spørsmål knyttet til saken, ta kontakt med Helene Myking.

profil

Mats Hjørnevik

Tittel

Frydenbø AS

eksempel@epost.no