Historien bak imove

Skrevet av Silje Ulla-Zahl | Apr 19, 2021 7:25:49 AM

Imove startet som en idé og senere et innovasjonsprosjekt i Frydenbø Bil: «Hva kan utfordre dagens forhandlermodell og løse morgendagens kundebehov?» stilte styret spørsmål om i 2017. “Mobility as a Service” ble svaret.  

Vi hadde en hypotese om at en voksende del av kundesegmentet er opptatt av fleksibel bruk og deling av biler fremfor å eie selv, forteller konsernsjef og eier Knut Herman Gjøvaag 

Nøkkelpersoner i Frydenbø Bil utforsket markedet, skisserte mulighetsscenario og hvem som var langt fremme på teknologi. 

Vi knyttet til oss ekstern kompetanse – New, for å utvikle caset videre. Dette viste seg å bli en svært god match og ikke lenge etter opprettet vi sammen selskapet, imove, sier han.  

Eierskap og ressursbruk ble i 2019 flyttet fra Frydenbø Bil til Frydenbø NXT. 

Det var viktig å finne rett partner og flytte utviklingsprosjektet ut av kjernedriften, for å sikre skalering og at vi virkelig turte å risikere å utfordre dagens inntektsstrømmerMålet var ikke å skape en konkurrent til kjernevirksomheten, men få kunnskap om andre nye forretningsmodeller, tjenesteinnovasjon og ikke minst posisjonere oss for fremtiden ved å tilpasse oss flere kundereiser, avslutter Gjøvaag. 

Imove er i dag Frydenbøs største investering gjennom Frydenbø NXT og kanskje den det er knyttet størst forventninger til på kort sikt. 

Les mer om dagens imove her:

Om Frydenbø NXT: 

  • Frydenbøs investeringsselskap for nye virksomheter, etablert i 2019.
  • Mål: Katalysator for innovasjon, basert på nyskaping og utvikling i delkonsern eller hos eksterne.  
  • Idéer foredles og kommersialiseres ved bruk av kompetanse, kapital og nettverk. 
  • Metode: Gode partnere, skalering og kort tid til markedet. 
  • Utover Imove ligger også investeringene i Orange og Wellis i Frydenbø NXT. 
  • Åsmund Bjørndal Heen er daglig leder i Frydenbø NXT.